Co trzeba wiedzieć przed otwarciem własnego warsztatu samochodowego?

Każdy, kto posiada samochód, odwiedził warsztat samochodowy – trudno, aby było inaczej. Niezależnie od tego, czy wizytujemy mechanika z powodu przeglądu okresowego, zmiany opon, czy też przydarzyła się nam poważniejsza awaria, na pewno spotkaliśmy się z długim oczekiwaniem na wolny termin. Liczba pojazdów stale wzrasta – w 2021 roku przypadało aż 747 aut na 1000 Polaków – przez co założenie własnego warsztatu staje się wyjątkowo kuszącą perspektywą. Co musimy wiedzieć, zanim przystąpimy do pracy?

Kwestie organizacyjne i prawne

Chociaż naprawa samochodów nie wymaga od nas żadnego certyfikatu, czy zezwolenia, nie znaczy to, że unikniemy walki z formalnościami. Nasza działalność gospodarcza musi być zarejestrowana zgodnie z przepisami oraz zakresem świadczonych usług. Z tymi drugimi wiąże się także konieczność zakupu odpowiedniego wyposażenia. Specjalistyczny sprzęt wymaga regularnego dozoru technicznego oraz dopuszczenia do użytku ze strony UDT. Wymogiem jest również obecność kasy fiskalnej w warsztacie, przy czym dobrym posunięciem będzie zaopatrzenie się w terminal do płatności bezgotówkowej.

Jeszcze przed otwarciem warsztatu warto określić, jakiego rodzaju usługi chcemy świadczyć. W tym fachu liczy się przede wszystkim doświadczenie, które bezpośrednio przekłada się na zadowolenie klientów. Ci z kolei są naszą najlepszą reklamą. Z tego powodu trzeba realistycznie określić zakres napraw. Wiele warsztatów specjalizuje się w blacharce, lakierowaniu lub pracy z instalacją elektryczną i posiada sprzęt, który umożliwia im wykonywanie zleceń w danej dziedzinie. Z tego powodu rozsądnie jest zawczasu określić nasze możliwości, a następnie zgromadzić wyposażenie, które pozwoli wprowadzić plan w życie. Zakup potrzebnego sprzętu to poważny wydatek, dlatego pożyczka gotówkowa może okazać się niezbędna, aby skompletować narzędzia do warsztatu.

Odpowiednia reklama

O tym, że reklama jest dźwignią handlu, nie trzeba nikogo przekonywać. Warsztatowi samochodowi pod względem reklamy bliżej jest do restauracji, o czym warto pamiętać podczas planowania kampanii reklamowej. Dla klientów ważniejsza jest jakość świadczonych usług niż banery reklamowe. Możliwość błyskawicznego sprawdzenia opinii w internecie oraz dostęp do rozmaitych forów dyskusyjnych lub grup na Facebooku sprawia, że reputacja warsztatu jest jego największym atutem. Ludzie nie będą chcieli oddać swojego auta – wartego czasami niemałą sumę pieniędzy – w ręce niesprawdzonych fachowców. Naturalnie nie należy rezygnować z posiadania banerów, czy prowadzenia profilów warsztatu w mediach społecznościowych, ale trzeba pamiętać, że dobra opinia sprawi, że klienci sami będą polecać naszą firmę.

Samodzielna placówka, czy współpraca z większą marką?

Otwarcie własnego warsztatu to okazja, aby pracować na własnych warunkach i na własny rachunek. To jednocześnie ogromna zaleta, ale również sporo obowiązków, związanych z obsługą dokumentów, uzupełnianiem zapasów oraz negocjowaniem cen u hurtowników. Alternatywą dla takiego rozwiązania jest kooperacja z istniejącą siecią warsztatów. Wsparcie większej firmy zapewnia pomoc w przygotowaniu warsztatu, urządzeniu przestrzeni pracy, dodatkowe szkolenia oraz preferencyjne ceny części, które mogą być nieosiągalne dla samodzielnej firmy. Jednakże w takiej sytuacji musimy liczyć się z koniecznością spełniania norm naszych partnerów, co może generować większe wydatki – na przykład montaż droższych instalacji lub wykorzystanie urządzeń konkretnej marki.